VEŘEJNÝ ZÁVAZEK SLUŽBY:
Posláním služby Sociální rehabilitace je podpořit člověka nacházejícího se v nepříznivé sociální situaci z důvodu zdravotního postižení a/nebo duševního onemocnění. Podporujeme jej v rozvíjení dovedností, které on sám pokládá za problematické a které mu brání v samostatném a nezávislém životě a zapojení do společnosti podle jeho možností a schopností.
KOMU JE SLUŽBA URČENA:
Sociální služba je určena osobám ve věku 16-80 let, které se nacházejí v nepříznivé sociální situaci, především z důvodu zdravotního postižení, nebo chronického duševního onemocnění, kterou nejsou schopni vlastními silami zvládnout. Služba je určená osobám zejména z okresu Vyškov (Bučovice, Slavkov u Brna a přilehlé okolí), které chtějí svou nepříznivou situaci změnit, a u kterých služba přispěje k rozvoji či udržení jejich schopností a dovedností nezbytných pro samostatný život.
PRO UŽIVATELE NAŠICH SLUŽEB NABÍZÍME PODPORU V NAPLŇOVÁNÍ JEJICH POTŘEB V SOULADU S REGIONÁLNÍ KARTOU JMK:
Můžeme Vás podpořit v těchto oblastech:
Osobní hygiena:
- Mít informace o tom, jak pečovat o své tělo (mytí, koupání, péče o zuby, vlasy, nehty).
- Mít informace o tom, jak používat kompenzační pomůcky (např. naslouchadlo, brýle aj.) a jak se o ně řádně starat.
Zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- Mít informace o vhodném oblečení, obuvi a doplňcích ve vztahu k počasí i příležitosti.
- Mít informace o pomůckách, které usnadní péči o vlastní osobu a podporu v nácviku jejich používání.
- Mít informace/podporu při rozhodování o celkové úpravě vzhledu.
- Mít informace/podporu při rozhodování o tom, co je třeba nakoupit (oblečení, kosmetika, doplňky).
Zajištění stravování:
- Mít k dispozici informace/slovní nebo fyzickou podporu při výběru, nákupu a uchování potravin a sledování data jejich spotřeby.
- Mít informace/podporu při zajištění stravování od dodavatele.
- Mít
informace/podporu při přípravě jídla, nápojů, při nácviku samostatného vaření.
- Mít
informace/podporu při zajištění a využívání pomůcek, včetně informací o úpravě
vnitřního prostoru a vhodném stolování.
Péče o domácnost:
- Mít informace, případně podporu, při péči o domácnost. Být motivován k údržbě a péči o domácnost tak, jak je to obvyklé (denní úklid a údržba domácnosti/pracovního prostoru, péče o ošacení, obsluha domácích spotřebičů, třídění a odnášení odpadu).
- Mít informace o službách, které péči o prádlo, nebo oblečení mohou zajistit, a podporu při výběru služby.
- Mít informace/podporu při rozhodování, jak zajistit péči o domácnost a vyřizování technických záležitostí spojených s bydlením, vzhledem k vlastním finančním prostředkům.
Zajištění kontaktu se společenským prostředím:
- Mít podporu při navazování a udržování přátelských, partnerských, sousedských a jiných společenských vztahů.
- Mít informace/podporu při orientaci v čase, místě a osobách (znalost rozdělení dne, rozlišení pracovních dní, orientace v osobách a jejích rolích aj.).
- Mít informace/podporu (doprovod) při nácviku pohybu mimo domov – mít podporu při hledání bezpečných tras, identifikaci rizikových míst a mít informace o pomůckách pro usnadnění orientace.
- Mít podporu při rozvíjení schopnosti komunikovat – rozšiřovat slovní zásobu, vyjadřovat se způsobem, který je úměrný věku a ve společnosti obvyklý. Mít podporu při nácviku rozvíjení optimální formy alternativní komunikace.
- Mít informace/podporu při využívání běžných veřejných služeb (návštěva a orientace v obchodě, využívání pošty, banky, knihovny, jednání na úřadech, aj.) a v zapojování se do sociálních aktivit odpovídajících věku (restaurace, kina, divadla aj.).
Osobnostní kompetence:
- Mít informace/podporu při vyhodnocení reálných úskalí a výzev jednotlivých fází dosavadního a budoucího života.
- Mít informace, jak zvládat krizová životní období a umět vyhledat adekvátní podporu a požádat o ni.
Seberealizace:
- Mít podporu při získávání znalostí a dovedností.
- Mít informace/podporu při volbě i hledání pracovního uplatnění.
- Mít podporu při tréninku dovedností/návyků, které je nutné si osvojit před nástupem do zaměstnání.
- Mít informace/podporu při osobní návštěvě zaměstnavatele a při tréninku samostatného docházení do zaměstnání.
- Mít informace/podporu při vykonávání oblíbených činností – při hledání možností, jak trávit volný čas a při nácviku těchto činností (vypůjčení knih aj.)
Péče o zdraví a bezpečí (rizika):
- Mít informace o tom, jak přivolat pomoc.
- Mít informace ohledně prevence pádu a zdravotních rizik spojených s onemocněním, rozpoznání zhoršujícího se zdravotního stavu.
- Mít informace o základech první pomoci a mít podporu při nácviku poskytnutí první pomoci i samostatného jednoduchého ošetření (použití leukoplasti, obvazu, pružného obinadla, dezinfekce atd.).
- Mít informace o tom, co je vhodné mít v lékárničce a mít podporu při nákupu.
- Mít dostatek informací/podporu k rozhodnutí dodržování léčebného režimu, pravidelného užívání léků, plánování pravidelných návštěv u lékaře aj.
- Mít dostatek informací o zdravé výživě, mít podporu při výběru vhodných potravin.
Uplatňování práv a oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí
- Mít informace/podporu v hospodaření s finančními prostředky (rozvržení příjmu, provádění úhrad spojených s bydlením, dále úhrady daní, poplatků za telefon aj.)
- Mít informace/podporu při odpovědném řešení dluhů, hledání optimálního rozvržení finančních prostředků tak, aby mohly být uhrazeny. Mít informace o speciálních službách, které se dluhovou problematikou zabývají.
- Mít informace/podporu při uzavírání smluv, nakládání s majetkem, využití sociálních dávek a jiných výhod.
- Mít informace/podporu při zajištění platných dokladů (OP, pas, rodný list, průkaz zdravotní pojišťovny).
- Mít informace o možnosti realizovat politická i občanská práva
- Mít informace o svých občanských či sousedských právech, o možném riziku jejich porušení jiným subjektem a způsobu, jak porušení předcházet/jak se mu bránit a kam se obrátit o pomoc (např. uplatňování pomoci ombudsmana, schopnost identifikovat jednání jako zneužití …)
Posilování rodičovských kompetencí
- Mít informace/podporu při plnění rodičovských povinností spojených s výchovou dítěte nebo/a docházkou dítěte do školy.
- Mít informace o možnosti využití návazných služeb (např. pedagogicko-psychologická poradna, SVP, SPC, logoped, raná péče aj.) a případnou podporu při jejich návštěvě.
- Mít informace o potřebách dítěte a podporu při péči dítě v domácím prostředí.
- Mít informace o možnostech trávení volného času pro děti.
PRŮBĚH:
- kontakt se sociálním pracovníkem a po telefonické domluvě setkání v sídle organizace PIAFA Vyškov, z. ú. (smlouva o poskytování sociální služby)
- na základě Vaší zakázky společně s klíčovým pracovníkem stanovíte cíl spolupráce,
- základní činnosti sociální služby jsou poskytovány zdarma, můžete ale také využít fakultativní činnosti zpoplatněné dle aktuálního sazebníku,
- můžete využít individuální formu poskytování služby či formu skupinových setkání,
- máte možnost využít individuální konzultaci s naším psychologem.
ZÁSADY PRO POSKYTOVÁNÍ TÉTO SLUŽBY:
P přátelské a tolerantní prostředí sociální služby,
I individuální a empatická podpora, zajištění bezpečného a důvěrného prostředí, anonymita,
A aktivní přístup a podpora motivace k řešení problémů,
F fundovaný a odborně připravený tým budující vztahy s důvěrou a bez předsudků,
A alternativní metody využívané v rámci sociální služby
KONTAKTUJTE NÁS:
Michaela Bartáková, DiS. , sociální pracovnice
- tel.: 604 289 453
- e-mail: michaela.bartakova@piafa.cz
- osobně: dle telefonické domluvy nebo během úředních hodin (ST 10:00 – 12.00) na adrese Nosálovská 53, Vyškov
Informační leták ke stažení ZDE
Pravidla
pro podávání stížností
jsou k dispozici ZDE
Názorný postup podání stížnosti ZDE
Sazebník poskytované služby Sociální rehabilitace je ke stažení ZDE
Žádost pro poskytnutí sociální služby ZDE