Expresivní činnosti
Sociálně-terapeutické činnosti s využitím prvků expresivních terapií
Expresivní činnosti jsou postavené na využívání metod a technik expresivních terapií pro sociálně-terapeutické účely. Expresivní terapie pracují s uměleckou expresí, tedy vyjádřením vnitřních pocitů pomocí prostředků, které nám poskytují různé druhy umění. Obecně se jedná o terapeutické využití specifických expresivních projevů uskutečňovaných v rámci umělecké či paraumělecké tvorby. Expresivní činnosti hrají nezastupitelnou roli v sociálně terapeutické činnosti s uživateli, kteří mají sníženou či narušenou komunikační schopnost (především verbální složku).
MOŽNOSTI:
- Arteterapie (využívá výtvarný projev jako hlavní prostředek poznávání a ovlivňování lidské psychiky ve směru redukce psychických či psychosomatických obtíží a redukce konfliktů v interpersonálních vztazích)
- Dramaterapie (lze definovat jako psychoterapeutický přístup využívající divadelních prostředků pro nalezení příznivé rovnováhy v oblasti duševní a tělesné nebo ve vztazích či se záměrem osobního rozvoje. Těžištěm dramaterapie je proces spojený s prožitky tvorby založené na metafoře, fantazii, projekci, interakcích a skupinové dynamice, prostřednictvím něhož dochází k propojení rovin emocionální, racionální, smyslové a somatické.)
- Muzikoterapie (použití hudby a/nebo hudebních elementů - zvuku, rytmu, melodie, harmonie pro klienta nebo skupinu klientů v procesu, jehož účelem je usnadnit a rozvinout komunikaci, vztahy, učení, pohyblivost, sebevyjádření, organizaci a jiné relevantní terapeutické záměry za účelem naplnění tělesných, emocionálních, mentálních, sociálních a kognitivních potřeb.)
- Tanečně-pohybová terapie (je definována jako psychoterapeutické užití pohybu v procesu, který podporuje emoční, sociální, kognitivní a fyzickou integraci jedince. Tanečně pohybová psychoterapie je psychoterapeutické užití pohybu a tance, které umožňuje kreativní zapojení jedince do procesu, v němž je podporována emoční, kognitivní, fyzická a sociální integrace jedince. Slovo tanec reprezentuje v tanečně-pohybové terapii veškeré neverbální projevy jedince, které mají komunikační potenciál. Neverbálními projevy rozumíme veškeré pohybové akce, které odrážejí aktuální prožívání daného člověka a jeho zkušenost s vnějším světem.)
CÍLE:
- Samostatnost a soběstačnost
- Snížení sociálních a zdravotních rizik
- Integrace emocionální, mentální, senzorické a somatické roviny
- Integrace klienta do skupiny vrstevníků
- Celková aktivizace, vyplnění volného času, nabourání stereotypního chování
- Motivace k dalším činnostem a komunikaci
- Podpora adaptace na životní změny
- Redukce psychických a psychosomatických obtíží
- Redukce konfliktů v intrapersonálních a interpersonálních vztazích
- Rozvoj komunikace, vztahů, učení, pohyblivosti, sebevyjádření, organizaci a jiné relevantní terapeutické záměry
- Sociálně-terapeutická práce s využíváním expresivních činností – motivační a aktivizační faktor
- Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Edukační aktivity podpořené expresivními činnostmi – motivace, vzbuzení zájmu o daný úkol, motivace ke komunikaci (verbální i neverbální)
- Orientace v prostoru
- Nácvik situací a činností běžného života formou hraní rolí v různém prostředí a čase
- Rozšiřování rolového repertoáru s cílem zvnitřnit některou roli a tím i rozšířit repertoár běžně užívaných rolí a vypadnutí ze stereotypu
- Komunikace a vyjádření přání a potřeb, prostor pro sdílení prožitků
VYUŽÍVÁME JE V:
- Minipiafáček - adaptační program pro děti před nástupem do mateřské školy ve věku 2 - 4 roky. V rámci expresivních činností je podporován psychomotorický rozvoj dětí a snižování úzkosti z odloučení od rodiče. Využíváme především metody a techniky arteterapie, muzikoterapie a dramaterapie.
- Šikula - volnočasová aktivita pro děti ve věku 8-15 let s diagnózou lehká a středně těžká mentální retardace, kombinované vady či hyperaktivita. Expresivní činnosti jsou využívány pro usnadnění komunikace – snažíme se zapojovat neverbální komunikaci, pro nalezení nových vrstevnických vztahů a jejich upevnění a také pro rozvoj sebevědomí a sebedůvěry.
- Sociální rehabilitace – v sociální službě Sociální rehabilitace jsme po domluvě s klienty zvolili metody a techniky z oblasti dramaterapie. Klienti dochází na dramaterapii jedenkrát týdně, kde stráví 2 hodiny. Cíle dramaterapie vycházejí z individuálních plánů každého klienta. Nejvíce se nám daří pracovat na rozvoji fantazie, skupinového cítění a také na zvyšování sebevědomí, protože si klient uvědomí, že je v něčem dobrý.